Sunday, September 18, 2011

Warga asing dapat potongan cukai bila beli kereta di Malaysia Import dan Local

Malaysia is not my second home. Malaysia is my first and the only home. So i do understand why we as malaysians always "First kena dulu". Hahaha.. lihat bawah :






Gambar di atas neh ialah senarai harga kereta. Harga kereta neh bebas cukai disebabkan ia tertakluk dalam program malaysia is my second home untuk warga asing agar mereka sudi menetap lebih lama di Malaysia. Korang leh search program neh menerusi google tak pun just direct masuk web neh je.

Aku mengaku terus terang aku cemburu tengok harga kereta-kereta tue. Pada tahun 2009 dorang berpeluang beli kereta local dengan harga yang rendah. Diberitahu bahawa kereta-kereta neh ada had penjualan. Contohnya mungkin setiap seorang warga asing hanya boleh beli satu kereta local dan import dengan harga bebas cukai.

Best kan? Aku tak pasti samada bayaran neh secara ansurans ataupun tunai. Tapi berdasarkan kepada harga di atas aku tengok cukai yang dikenakan kerajaan ke atas kita memang tinggi nak mampos. Itu tak masuk faedah bank dan sales komisen. Perghhh free-free je kita kena tindas. Aku nak PR mengurangkan cukai ke atas kereta bila dorang tadbir kelak. Harga kereta yang diletakkan di atas neh dah termasuk harga untung penjualan. Maksudnya modal nak buat kereta neh lagi rendah larh jawabnya.

Nampaknya jadi warga asing di Malaysia neh memang seronok. Jadi bumiputera pun tak seronok macam neh. Nak exchange larh dengan dorang. Daripada aku kelaparan dirumah elok aku masuk hutan, dapat gak susu.. okey tak?

Sumber: Link

Inilah dipanggil 1 Malaysia yang dikatakan oleh Najib. Rakyat Malaysia didahulukan untuk berkorban, pencapaian diutamakan kepada warga asing.

Share :
Like or Dislike?


1 comments:

uihh..biar betul ni?? byk gile potongan cukai tu...beruntung la diorg..org malaysia pon xdpt cmtu...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More