Friday, September 9, 2011

Pengguna Topup Dikenakan Caj Cukai Perkhidmatan 6% Mulai 15 September 2011


Bermula 15 September 2011, Caj Cukai Perhidmatan sebanyak 6% bakal dikenakan kepada semua pelanggan talian telefon mudah alih prabayar (Topup) di negara ini. Para pelanggan selepas ini dikenakan cukai bagi setiap pembelian tambah nilai prabayar dan pek permulaan prabayar baharu.

Maksudnya, selepas penguatkuasaan caj itu, seorang pelanggan yang membeli kad tambah nilai berjumlah RM10 perlu membayar RM10.60, dengan 60 sen adalah cukai perkhidmatan. Caj tersebut meliputi pelanggan prabayar kepada tiga syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi utama negara iaitu Celcom (Xpax) seramai 9 juta pelanggan, DiGi seramai 7.7 juta orang dan Maxis (Hotlink) 9.5 juta orang. Para pelanggan prabayar akan dimaklumkan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) bermula tengah hari ini (semalam) mengenai cukai perkhidmatan baharu itu.

Yang menjadi persoalannya di sini, adakah Telco-telco terbabit akan terkesan dengan Caj Cukai Perkhidmatan 6% yang dikenakan kerajaan itu? Sebaliknya pengguna prabayar lah yang terpaksa menanggung caj berkenaan. Buktinya, pelanggan prabayar terpaksa membayar lebih contohnya RM10.60 untuk nilai prabayar RM10.


1. Apakah cukai perkhidmatan?
• Cukai Perkhidmatan adalah cukai penggunaan yang dikenakan kepada pelanggan, seperti yang diperuntukkan dalam undang-undang cukai perkhidmatan.
• undang-undang cukai perkhidmatan yang memerlukan syarikat-syarikat telekomunikasi untuk mengenakan cukai perkhidmatan pada kadar kadar perkhidmatan telekomunikasi, termasuk tambah nilai prabayar dan pek pemula.
• Walau bagaimanapun, syarikat-syarikat telekomunikasi telah menyerap cukai perkhidmatan sejak pengenalan perkhidmatan prabayar pada tahun 1998.
• Berkesan 15/9/2011, syarikat-syarikat telekomunikasi akan mengenakan bayaran pelanggan perkhidmatan cukai 6% untuk pembelian tambah nilai prabayar dan pek pemula.
• Berkuat kuasa mulai 1 Januari, kadar cukai perkhidmatan ialah 6%. Sebelum 1 Januari 2011, kadar cukai perkhidmatan 5%.

2. Mengapa anda mengenakan cukai ini kini selepas bertahun-tahun apabila anda telah menyerap ia?
• Dalam mengikut undang-undang cukai perkhidmatan, tambah nilai prabayar dan pek pemula tertakluk kepada perkhidmatan cukai yang dikenakan. Ini adalah sama dengan cukai perkhidmatan yang dikenakan ke atas pembelian makanan dan minuman dari restoran dan hotel, misalnya.
Perkhidmatan • Prepaid-satunya perkhidmatan yang mana cukai perkhidmatan yang telah diserap oleh syarikat-syarikat telekomunikasi, tidak oleh pelanggan.
Panggilan • Prepaid dan caj sms yang lebih mahal dan telah beransur-ansur merosot sejak beberapa tahun yang lalu. Bagi pelanggan contoh yang digunakan untuk membayar RM0.60 seminit apabila perkhidmatan itu mula-mula
diperkenalkan tetapi hari ini ia adalah serendah RM0.12 seminit. Bagi SMS, ia telah menurun dari RM0.20 serendah RM0.01 dan MMS sebelum ini RM0.50 dan kini ia adalah seperti rendah sebagai RM0.10.
• Di samping itu, pelanggan kini sedang menikmati pelbagai promosi seperti kredit masa berbual percuma dan bonus antara lain sebagai sebahagian daripada faedah sebagai pelanggan prabayar.

3. Berapa banyak yang akan saya membayar dengan cukai perkhidmatan?
• cukai perkhidmatan 6% akan dikenakan di atas tambah nilai prabayar dan pek pemula di tempat jualan untuk setiap pembelian.
• Sebagai contoh, apabila anda membeli RM10 tambah nilai prabayar, anda perlu membayar RM10.60 dan akan mendapatkan kredit prabayar RM10. 60sen adalah cukai perkhidmatan.


4.Cukai perkhidmatan akan dikenakan pada semua pek pemula prabayar mudah alih dan tambah nilai?
• Ya, mereka akan tertakluk kepada cukai perkhidmatan 6% berkuat kuasa pada 15 September 2011 KECUALI bagi Maxis
internet prabayar, starter kit, sim pack dan tiket panas.

5. Adakah saya masih boleh untuk menambah nilai pada semua saluran tambah nilai mudah alih prabayar?
Ya, kecuali apa-apa tambah nilai melalui
• ATM
• Internet Banking
• Mesin Deposit Tunai
• Kiosk Pembayaran Elektronik
yang tersedia buat sementara waktu sehingga notis selanjutnya.

6. Jika saya tinggal di kawasan bebas cukai, adakah saya masih dikenakan cukai?
• pembelian pek pemula prabayar mudah alih dan tambah nilai di kawasan bebas cukai seperti Labuan,
Langkawi dan Tioman adalah dikecualikan daripada cukai perkhidmatan 6%.

Di Facebook, terdapat pengguna membuat facebook fan page untuk menentang pengguna topup dikenakan caj cukai perkhidmatan 6% di Link 1 dan Link 2.

Sumber : Link 1 | Link 2

Share :
Like or Dislike?


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More