Saturday, August 20, 2011

国民媒眼看 20110819 第7期 国民颁奖礼


第7期"国民颁奖礼"决出3大奖项:
1)最佳男女优(入围:李宗伟、纳兹里、许子根)
2)最佳激情片(入围:憾战、不可能的任务、伤城)
3)名句精华排行榜(入围:总司令、选委会主席、首相署部长)

异族通婚是一个马来西亚的象征吗? (Perkahwinan antara kaum adalah budaya Malaysia?)




异族通婚是一个马来西亚的象征吗?我国虽有异族通婚(这现象常见吗?)但尊重异族通婚吗?(比如说孩子报生纸写什么?我国是族群认同高于国家认同的国家?)
异族通婚有助于拉近我国不同族群之间国民和谐?异族通婚可学习和了解对方的文化和优良价值?异族通婚会否消除种族特征?如何维持本身的优良文化及传统?

Kenapa MELAYU DAP perlu diperluaskan?


Sebagai orang Melayu yang budayanya terkenal dengan sifat lemah lembut dan berbudi bahasa, ditambah pula dengan agama Islam yang menuntut umatnya melakukan kebaikan di muka bumi; apabila mendapat tahu tentang kejadian kebakaran di ibu pejabat DAP Pulau Pinang pagi semalam, mungkin yang pertama terdetik dalam fikiran kita ialah, “Aduh… Kenapa sampai begini sekali?”

Tentunya perasaan yang sama dikongsi oleh mereka dari kaum-kaum dan agama lain di bumi tercinta ini – manusia mana yang sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu?

Apakah mereka yang melakukannya tidak sedar bahawa pejabat yang kecil itu berada sebaris dengan rumah-rumah rakyat jelata yang mungkin menjadi mangsa kebakaran jika api merebak pantas?

Daripada kejadian itu, tragedi yang menimpa pejabat parti politik yang telah menyumbang banyak jasa kepada warga Pulau Pinang itu terlalu ganas dan keji perbuatannya, dan seharusnya tidak patut dilakukan oleh mana-mana mereka yang waras akal fikirannya.

Alangkah bagusnya kalau masa dapat diputar kembali sebelum kejadian berlaku?

Bagaimana pun, kejadian itu tetap telah terjadi dan tidak mungkin sama sekali dipatah balik.

Empat hari sebelum kebakaran, pejabat itu telah disimbah cat berwarna merah. Merah, selalunya dikaitkan dengan semangat, atau dalam konteks membaling cat merah, ia bolehlah secara simboliknya dianggap sebagai ‘kebencian yang terlalu mendalam terhadap DAP.’

Benci tanpa punca?

Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang, dalam tempoh tiga tahun telah memberikan pelbagai manfaat kepada semua kaum terutamanya Melayu yang sebelum ini dikatakan telah dianaktirikan oleh Gerakan-UMNO yang mewakili Barisan Nasional.

Tuduhan Melayu dipinggirkan itu datangnya dari UMNO sendiri walau pun ia sama-sama dalam gabungan pemerintah negeri sejak beberapa dekad lalu. Hanya selepas pilihan raya umum 2008, yang dipersalahkan adalah DAP dan Pakatan Rakyat.

Sudah berkali-kali dijelaskan tentang pencapaian hebat Pulau Pinang sejak pertukaran kerajaan negeri. Bukan sahaja ekonomi yang membabitkan pelaburan, pembangunan, peluang pekerjaan dan perniagaan; malah sumbangan kepada pegawai dan kakitangan awam termasuk guru-guru agama dan para hafiz serta mereka yang memerlukan seperti golongan miskin, orang kurang upaya, ibu tunggal dan warga emas sentiasa diberikan dari semasa ke semasa.

Jadi apa punca masalah kepada parti politik yang menjadi sebahagian daripada gabungan kerajaan negeri yang prihatin kepada keperluan rakyat yang dibenci begitu rupa sehingga dibakar pejabatnya?
Adakah kerana sifat masyarakat Malaysia yang emosi tak kena tempat sekarang ini mudah sangat terpengaruh dengan media harian di bawah kawalan UMNO-BN?

Mungkin anak-anak muda yang lebih selesa dengan budaya pop dapat memahami apa yang diperjuangkan oleh kumpulan-kumpulan rakyat prihatin yang mahu membebaskan Malaysia daripada cengkaman kejahilan politik dan budaya katak bawah tempurung.

Di sini, benarkan saya memetik lirik John Mayer bertajuk “Waiting For The World To Change” yang sesuai menggambarkan mainan media yang sudah lama gersang kewartawanan dan hanya mampu menawarkan propaganda murahan, yang mungkin membawa kepada kejadian ganas itu.

And when you trust your television
What you get is what you got
Cause when they own the information, oh
They can bend it all they want.

Dan terjemahan kepada lirik ini terbuka untuk tafsiran individu, malah boleh disalahtafsirkan jika mahu. Bukankah itu juga satu amalan biasa media kawalan UMNO-BN?

Kejamnya golongan yang taksub politik semata-mata, dengan menolak toleransi sesama kaum untuk Malaysia yang lebih majmuk.

Membakar bangunan itu bagai mencurahkan lagi minyak ke dalam api.

Masyarakat yang tidak berdosa akan takut. Mungkin apa yang bakal terjadi selepas ini akan membawa lebih banyak kecelaruan perpaduan, walau pun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya ingin menyatukan kesemua kaum di bawah 1Malaysia – slogan yang semakin lama semakin hilang erti dan hasratnya.

Kenapa DAP selalu dianiaya?

DAP adalah parti yang paling lantang memperjuangkan keadilan tanpa mengira kaum dan agama demi kebaikan masyarakat Malaysia.

Terlalu banyak sumbangan mereka yang tidak dicatatkan melalui media besar yang sekian lama dijadikan perkakas UMNO-BN, malah beberapa pimpinan DAP dianggap sebagai ‘bahaya.’

Apa yang bahayanya itu bermaksud bahaya kepada parti pemerintah yang takut perjuangan yang bertunjangkan keadilan manusia sejagat akan menumbangkan pemerintahan yang tidak melaksanakan tanggungjawab terhadap rakyat.

Bahaya itu juga disampaikan melalui mesej tersirat – oleh kerana ramai pemimpin DAP dari kalangan bukan Melayu dan bukan Islam, maka media serta lidah rasmi UMNO seperti Utusan Malaysia cuba mencipta ‘bahaya’ yang kononnya menimpa Melayu jika mendengar saranan DAP dan rakan-rakan Pakatan Rakyat yang kini sebulat suara mahukan perpaduan kaum dan toleransi antara agama.

Dalam maksud singkat, politik kotor lawan politik jernih.

Iltizam untuk keadilan dan keamanan

Selepas kejadian pembakaran ibu pejabat DAP Pulau Pinang itu, kita memohon agar rakyat Pulau Pinang khususnya kekal dengan kesabaran dan tidak terbuai dengan emosi perkauman.

Sejak lebih tiga tahun, kumpulan-kumpulan rasis telah mengadakan beberapa demonstrasi haram dan aksi ganas untuk menghasut rakyat bangun menentang kerajaan negeri yang sah tetapi mereka gagal kerana anak negeri Pulau Mutiara tahu membezakan yang bathil dengan yang benar.

Biarlah individu atau kumpulan tersebut terjun dengan labi-labi mereka. Sementara kita rakyat Malaysia berterusan melawan kejahatan dan kekejian sistem melalui reformasi untuk pilihan raya yang adil dan bersih.
Biarlah orang berniat jahat itu, jika ditahan polis nanti, diberikan keadilan yang sama rata mengikut undang-undang yang termaktub oleh Perlembagaan Persekutuan 1957.

Apa-apa pun, mereka yang teraniaya diakhirnya akan mencapai kemenangan. Doa dan harapan orang-orang yang dizalimi dan dianiayai akan dimakbulkan akhirnya.

Ketua Menteri dan Ketua Polis Pulau Pinang Lawatan Kebakaran Ibu pejabat DAP






















Ketua Menteri Lim Guan Eng melawat ibu pejabat DAP. Turut bersama adalah Datuk Wira Ayub Yaakob, Ketua Polis Pulau Pinang. CCTV yang baru dipasang untuk mengawasi ibu pejabat DAP.

马华公会60年邀请梁拯康(Ham Pa Lang Sub)政治戏剧


就是什么都可以Sub!!!!

Friday, August 19, 2011

Projek Persekutuan RM565 juta membina jalan raya terburuk di Sabah










Ini adalah satu lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional! Projek Jalan Kalabakan-Sepulut bernilai RM565 juta di Sabah..

Kontrak HQ.57/2004(F) iaitu Kontrak Membina Jalan Sapulut-Kalabakan yang bernilai RM 565 juta telah dianugerahkan kepada Gamuda Berhad dan juga syarikat Konsortium F.A Irama Duta Sdn. Bhd. (untuk kerja penyukatan dan penyiasatan tanah) dan beberapa sub-kontraktor kecil-kecilan lain.

PROJEK Jalan Kalabakan-Sepulut bernilai RM565 juta adalah projek tenat dan bukti nyata kerajaan Barisan Nasional menggali kubur sendiri di Sabah, terutama membazirkan sejumlah RM270 juta lagi untuk menaiktaraf jalan berkenaan yang kini lebih teruk daripada Jalan Pembalakan di era 70-an.

Aktivis Masyarakat dan Hak Asasi Manusia, Datuk Patrick Sindu menyatakan sedemikian setelah muak dengan pelbagai alasan yang diberikan oleh Jabatan Kerjaraya Malaysia dan terkesima dengan ribuan keluhan rakyat yang disampaikan kepada beliau melalui surat, email atau sms.

Kata Patrick, walaupun ada pihak telah membuat Laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2008, tetapi hanya ibarat mencurah air ke daun keladi, mungkin disebabkan SPRM tidak berminat untuk menyelongkar sampah yang disapu ke bawah permaidani UMNO.

Mengikut tinjauan dan pemantauan yang beliau lakukan sebelum bertolak ke London untuk menemui Queen Counsel, terdapat lebih 15 kawasan yang sukar dilalui kenderaan di sepanjang jalan tanah merah sejauh 145 kilometer tersebut.

“Ini bukan lagi Trunk Road yang dijanjikan tetapi sudah layak digelar ‘Drunk Road atau Shrunk Road,” kata Patrick yang merujuk kepada kontrak HQ.57/2004(F) iaitu Kontrak Membina Jalan Sapulut-Kalabakan yang bernilai RM 565 juta.

Kontrak tersebut kata Patrick telah diberikan ‘secara silap’ kepada Gamuda Berhad dan juga syarikat Konsortium F.A Irama Duta Sdn. Bhd. (untuk kerja penyukatan dan penyiasatan tanah) dan beberapa sub-kontraktor kecil-kecilan lain.

Jangkaan tempoh pembinaan dan penyiapan projek bermula pada 2001 dan siap pada 2007 dan dikatakan ‘telah siap’ pada tahun 2008.

Gamuda Berhad, milik anak Sultan Perak, Raja Dato’ Seri Eleena binti Raja Azlan Shah yang pemegang saham terbesarnya termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Generasi Setia Sdn.Bhd dan Dato Lin Yun Ling, kata Patrick, telah gagal menyiapkan projek berkenaan ke tahap jalan berturap, namun tidak disenaraihitamkan.

Dalam pada itu, mengikut Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang dalam Laporan Audit Negara 2008, pihaknya mengesan banyak kelemahan ketara pada projek tersebut, terutama tidak melaksanakan kerja penyiasatan tanah dengan sempurna.

“Banyak bahan yang tidak sesuai seperti kayu balak yang digunakan untuk membuat jalan oleh syarikat konsesi pembalakan tidak dapat dikesan. Kualiti kerja juga tidak memuaskan di beberapa lokasi kerana terdapat lubang pada permukaan jalan, permukaan jalan mendap, bahu jalan ternaik, longkang rosak, perlindungan tebing sungai terhakis serta penahan tembok runtuh,” katanya.

Menurutnya, pembinaan jalan tersebut, turut menggunakan jajaran jalan pembalakan digunakan dua syarikat yang menjalankan aktiviti pembalakan dengan aktif di situ.

Melalui semakan audit terhadap bancian yang dilakukan perunding di tiga lokasi, mendapati purata kekerapan lori balak adalah 27 kali sehari di lokasi CH:82000, 97 kali sehari di CH109000 dan 101 kali sehari CH:128000 dengan muatan lori balak antara 42.54 tan hingga 62.08 tan.

Ambrin berkata, lori balak yang kerap menggunakan jalan tersebut adalah juga faktor yang melambatkan proses pembinaan dan menyebabkan kerosakan jalan baru dibina, sedangkan kapasiti jalan ini hanya dibina untuk muatan sehingga 30 tan saja.

Projek yang dipantau Cawangan Lebuh Raya di Ibu Pejabat Jabatan Kerja Raya Sabah dan seorang jurutera daripada Jabatan Kerja Raya Tawau bertujuan menghubungkan Pekan Sapulut di Daerah Keningau dengan Kalabakan di Tawau dan beberapa penempatan yang sebelum ini penduduknya menggunakan sungai untuk ke pekan atau pusat pentadbiran kerajaan.

Ambrin turut mengesyorkan JKR supaya memohon lagi peruntukan kewangan tambahan yang mencukupi di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh untuk menyambung kerja-kerja penurapan aspal jalan berkenaan.

Sementara itu, anak kepada wartawan Sabahkini.Net Wilayah Sandakan, Sugyanto S Jumadi (gambar) yang baru beberapa hari lalu menggunakan jalan tersebut untuk menziarahi keluarganya dengan menaiki kereta sewa pacuan empat roda turut terkejut dan cemas melihat keadaan jalan seteruk itu sehingga ada rakannya yang pitam dan muntah-muntah kerana lantunan dan hentakan kenderaan pada permukaan jalan yang tidak rata.

“Camel Trophy pun tidak seteruk yang kami rasakan. Cukuplah. Serik sudah saya lalui jalan Sepulut-Kalabakan ini. Tidak tahulah macam mana Ahli Parlimen dan Adun boleh tidur lena tengok kesengsaraan rakyat,” ujar Sugyanto S. Jumadi yang kesal kerana rakyat Sabah terpaksa menanggung kesusahan akibat kerajaan negeri terlalu menjaga kebajikan kontraktor, termasuk menambah kos RM270 juta untuk menyiapkan lebuhraya termahal di Malaysia.


RM565m road is worst Federal project in Sabah

Tawau: The Kalabakan-Sapulut Road meant to link this district to the State Capital is among the worst of failed infrastructure projects undertaken by the Federal Government in Sabah and it is almost certain that the RM565 million in tax payers' money has gone to waste, said Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tawau chief, Datuk Kong Hong Ming.

"The BN Federal Government will be throwing away another RM270 million for nothing without a proper study of the present deplorable conditions of road as the supposedly new road is now already beyond economical repair and re-construction is necessary at most damaged sections" said Kong, a civil engineer.

Kong said in a statement that it was also disappointing that nothing came out of his reports lodged with the then Anti-Corruption Agency (ACA) in 2008 on the project, despite further query in the Auditor General's report.

"In less than five years after the completion of the new gravel road which was supposed to be a RM565 million bituminous sealed road under a negotiated contract, Kalabakan-Sapulut Road has become unserviceable, unfit and unsafe for road users.

"More than 10 sections of the road are impassable to traffic. Major landslides and erosion problems coupled with lack of proper maintenance have caused extensive damage along the link road. It is a nightmare for the public who are unfortunate to travel on this road had to suffer such inconvenience," he said.

He said the present condition of the supposedly new road is even worse than when it was a logging road maintained by the logging companies.

"It is a scandal as well as a complete waste of public funds by BN Government at the expense of the people of Sabah.

"It shows that the Federal Government despite having taken 95pc of the State oil royalty and taxes and other revenues from the people of Sabah, has failed miserably to provide any decent road network and system to serve the people of Sabah 47 years after the formation of this nation.

"In the meantime, we watch and admire the modern and expensive communication system and networks in Peninsular Malaysia including North-South and East-West and other impressive public transport and infrastructure built and enjoyed by the people there."

Kong claimed there is not a single decent trunk road or highway built in Sabah within 47 years of nation building.

"Worst still, almost all the trunk roads linking the major towns in Sabah are presently in very bad shape due to poor or lack of proper maintenance despite billion of ringgit spent on road maintenance.

"Obviously, what we have in Malaysia is one country in name but having two systems of preferential administration with Sabah at the sub-standard level and lower priority in every aspect of development," he said.

Kabinet Bayangan 2012 jika Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri


Senarai bayangan menteri kabinet Malaysia 2012 jika Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri.

Patriot UMNO edar baju merah di Bukit Bintang




Patriot UMNO edar baju merah Patriot kepada pelancong dan orang ramai di Bukit Bintang.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More